Hanne Goebel: “Inkooporganisaties en inkopers begeleiden in hun keuze is mijn missie”

“Het gaat voor mij om het voeren van een sterk inhoudelijk gesprek, achterhalen van de wensen en doelstellingen en daar de passende persoon bij vinden. Dat werkt twee kanten op”, vertelt Hanne Goebel. “Ik zie het als mijn missie om klanten én kandidaten te begeleiden in hun keuze      in inkoop.”

Hanne is sinds 2021 senior recruitmentconsultant bij HIPselect. Hij neemt in deze functie een flinke koffer ervaring mee. Zo was hij de afgelopen 20 jaar als manager en directeur verantwoordelijk voor Inkoop bij Mars, Heinz, Heineken en Ahold. Voor klanten van HIPselect selecteert hij kandidaten op de hogere inkoopfuncties. We hebben Hanne gevraagd naar zijn samenwerking met Marc Brugman en zijn visie op inkoop en recruitment.

Waarom heb je gekozen om je aan te sluiten bij HIPselect?

“Persoonlijke ontwikkeling was hierin mijn hoofdfocus. Als CPO bij grote organisaties, verval je op een gegeven moment in dezelfde cyclus. Na de fusie van Ahold met Delhaize kwam mijn functie te vervallen. Toen stond ik voor een kruispunt: ga ik weer de weg in van zo’n grote inkooprol? Of ga ik iets heel anders doen? Ik koos voor het laatste.”

Toen kwam Marc op je pad.

“Ja, Marc en ik kennen elkaar al ruim 10 jaar en onze competenties zijn ontzettend complementair. Marc heeft ervaring als inkoopmanager bij de Rijksoverheid en heeft inmiddels meer dan 15 jaar ervaring in het actief bemiddelen van inkoopprofessionals in de (semi)publieke sector. Ik heb aan de andere kant altijd voor het bedrijfsleven gewerkt als inkoopdirecteur en heb in die tijd veel teams      mogen bouwen.”

“Binnen HIPselect doe ik nog steeds wat ik het leukst vind aan het inkoopvak, maar zonder alle bureaucratie van een grote organisatie. Ik denk met klanten mee over de inrichting van hun inkooporganisatie en geef hun nieuwe inzichten. Ik spreek inkoopcollega’s over het vak en help hen de juiste keuzes te maken voor hun professionele ontwikkeling.    

Wat neem je mee uit je jaren als CPO?

“Het grootste voordeel is dat ik de taal van de klant spreek. Aan de ene kant zit ik met de inkoopdirecteur van een organisatie om tafel om te achterhalen wat ze precies zoeken en wat voor soort persoon kan helpen in het behalen van de doelstellingen. Ik begrijp wat hij of zij wil. Aan de andere kant kan ik me ook verplaatsen in de belevingswereld van de kandidaten en hoe een rol aantrekkelijk wordt voor de juiste kandidaat.”

Wat drijft je als senior recruitmentconsultant?

“Het menselijke aspect. Ik vind het fantastisch om bedrijven te helpen met het omvormen van hun inkoopteam en hiervoor de juiste kandidaat aan te dragen. Hiervoor voer ik diverse gesprekken met de CPO en leden uit zijn team. Zo leer ik wat er de komende jaren op de agenda staat, wat er gedaan moet worden en welke rol het bedrijf hierin ziet voor inkoop. Dan zoek ik natuurlijk naar het haakje: welke rol ontbreekt nog?”

“Ook de gesprekken met de kandidaten zijn heel waardevol. Als ik 50 kandidaten spreek, dan is er uiteindelijk maar één die de baan krijgt. 49 kandidaten vallen af en dan is het voor mij een eer als zij toch een positief gevoel overhouden. Ik heb recent de reactie teruggekregen: ‘ik heb de baan niet gekregen, maar ik heb er wel wat aan gehad. Het heeft mij nieuwe inzichten gegeven die ik nu meeneem in mijn loopbaankeuzes.’ Dat is voor mij de best mogelijke uitkomst en straalt ook positief af op de klant.”

Wat is jouw visie op inkoop?

“Inkoop is een vakgebied dat al 20 jaar sterk in ontwikkeling is. Van een inkoper die alleen maar op de prijs stuurt en de leverancier onder druk zet, naar een inkoper die op de relatie focust. De klanten van HIPselect behalen hun bedrijfsresultaat door samenwerking met derden. Een kostenfocus alleen is dan niet succesvol, je moet focussen op de samenwerking en de relatie.”

“Een inkoper is tegenwoordig een ontwerper van relaties. Wat voor soort samenwerking heeft een bedrijf nodig? Wie zijn daar de beste partners voor? Hoe gaat de samenwerking eruitzien? Welke commerciële afspraken maak je? Die vragen beantwoordt de moderne inkoper. De bedrijven, waar ik voor gewerkt heb, lopen hierin voorop. Deze ervaring deel ik met de klanten waar ik nu zaken mee doe.”

Selecteer je alleen deze moderne inkoper?

“Dat hangt van de klant af. In welke levensfase zit het bedrijf? Wat zijn de doelen en strategische plannen? En wat voor soort persoon past hierin? Dit is veel belangrijker dan de vraag of iemand weet hoe hij een kostencalculatie moet maken. Dat kun je leren, maar persoonlijkheid en mindset verander je niet. Mijn missie is om de klant bewust te maken van de mogelijkheden in het team en daar een kandidaat bij te zoeken.”

Hoe vind je de ideale kandidaat?

“Marc en ik hebben een netwerk van bijna 20 .000 warme contacten. In de huidige arbeidsmarkt is dit een must om kandidaten zo ver te krijgen dat ze de stap willen zetten. Mensen zijn namelijk vaak erg gehecht aan hun huidige rol en overstappen is oncomfortabel. Je moet nieuwe collega’s, systemen en werkwijzen leren kennen. Dat is niet altijd prettig, maar ik probeer mensen toch over te halen om een spannende keuze te maken in het belang van hun persoonlijke ontwikkeling.”

“We doen bij HIPselect dus niet aan cv-matching. We hebben geen kaartenbak, waar we cv’s uit vissen. Het is maatwerk en dat is misschien niet de efficiëntste methode, maar wel de meest effectieve. Ik heb in het verleden met veel recruitmentbureaus samengewerkt, ook met de grote internationale spelers. Dan kreeg ik soms wel 20 cv’s van kandidaten in mijn e-mail. Dan dacht ik: wie doet hier nu de werving en selectie? Waarom zit ik al deze cv’s door te ploegen? Mijn klanten      gaan dit niet ervaren. Zij krijgen maximaal drie cv’s en daar zit de beste kandidaat al tussen. Alle voorgesprekken en screening doe ik voor de klant.”

“In alles wat ik doe, streef ik naar hoge kwaliteit en een persoonlijke touch. Dit zit in de kleine dingen waarin ik kan ontzorgen. Om die reden hebben we geen standaard manier van werken, maar passen we ons volledig aan naar de klant.”